Úvodní stránka
>
Jednání vlády
>
Dokumenty vlády
>
2001
>
2001-06-25
VLÁDA ČESKÉ REPUBLIKY
USNESENÍ
VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne
25. června 2001
č.
646 + P
k poslaneckému návrhu zákona o přechodném financování
některých sociálně zdravotních dávek horníků
(sněmovní tisk č. 946)
Vazba na záznam z jednání vlády:
V l á d a
I. p ř i j í m á k návrhu zákona o přechodném financování některých sociálně zdravotních dávek horníků (sněmovní tisk č. 946 ), stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Provede:
předseda vlády
Předseda vlády
Ing. Miloš Z e m a n , v. r.
P ř í l o h a
k usnesení vlády
ze dne 25. června 2001 č. 646
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o přechodném financování
některých sociálně zdravotních dávek horníků
(sněmovní tisk č. 946)
Vláda na jednání své schůze dne 25. června 2001 projednala a posoudila návrh zákona o přechodném financování některých sociálně zdravotních dávek horníků (sněmovní tisk č. 946) a zaujala k tomuto návrhu dále uvedené stanovisko.
1. Předložený návrh zákona předpokládá rozšíření mandatorních výdajů státu, což samo o sobě odporuje požadavku Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky na snižování podílu těchto výdajů na výdajích státního rozpočtu.
2. Obdobnou povinnost s profinancováním závazků, vzniklých do konce roku 1992 a týkajících se náhrad za ztrátu na výdělku, mají i zaměstnavatelské subjekty v některých dalších odvětvích (například stavebnictví, zemědělství) a schválením navrhovaného zákona by tak vznikl nežádoucí precedens pro další zvyšování mandatorních výdajů.
3. Je navrženo, aby stát na sebe převzal v plném rozsahu odpovědnost za výplatu některých sociálně zdravotních dávek, přitom není určena ani výše těchto částek, ani časový harmonogram jejich výplaty. Podle názvu návrhu zákona má jít o přechodné financování, jehož konečný termín rovněž není stanoven.
4. Za nepřesné vláda považuje i tvrzení uvedené v důvodové zprávě předloženého návrhu zákona, že jde o závazky státu, neboť povinnost úhrady závazků zaměstnavatelů vůči zaměstnancům přechází na stát pouze v případě, zanikne-li bez právního nástupce zaměstnavatel, který dávky vyplácí (čl. III, bod 8 zákona č. 231/1992 Sb., kterým se mění a doplňuje zákoník práce a zákon o zaměstnanosti).
Vláda dále uvádí, že pokud platí původní záměr, tj. spoluúčastí na úhradě sociálně zdravotních závazků ze státního rozpočtu napomoci rozvoji nově vznikajících komerčních společností v uhelném hornictví, měl by být podporován spíše opačný vývoj, tj. aby rozvojem jednotlivých podnikatelských subjektů docházelo postupně k jejich vyšší spoluúčasti na úhradě uvedených závazků a k omezování účasti státu.
Vláda rovněž upozorňuje na některé legislativní nepřesnosti předloženého návrhu zákona, jako například
– dotace poskytovaná na úhradu předmětných dávek má být poskytována v souladu s § 14 až § 18 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla). Pokud by však měla být tato dotace poskytována v souladu s § 17 uvedeného zákona na základě dohody, musel by tento navrhovaný zákon obsahovat i náležitosti takových dohod,
– subjekty, kterým má být dotace poskytnuta jsou v předloženém návrhu zákona uvedeny jen nepřímo.