I. p ř i j í m á
k návrhu zákona o sídle Parlamentu České republiky (tisk č. 1989) stanovisko uvedené v příloze tohoto usnesení;
II. p o v ě ř u j e
předsedu vlády, aby o stanovisku vlády uvedeném v bodě I tohoto usnesení informoval předsedu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky;
III. u k l á d á
ministru vlády a vedoucímu Komise vlády pro umisťování státních orgánů I. Němcovi předložit vládě návrhy objektů vhodných jako sídlo Senátu.
Provedou:
předseda vlády, ministr vlády a vedoucí Komise vlády pro umisťování státních orgánů I. Němec
Předseda vlády
prof. Ing. Václav K l a u s , CSc., v. r.
P ř í l o h a k usnesení vlády ze dne 29. listopadu 1995 č. 689
S t a n o v i s k o
vlády k návrhu zákona o sídle Parlamentu České republiky
(tisk č. 1989)
Vláda na svém zasedání dne 29. listopadu 1995 projednala a posoudila návrh poslanců Marka Bendy a dalších na vydání zákona o sídle Parlamentu České republiky a vyjádřila s tímto návrhem zákona n e s o u h l a s .
Vláda je si vědoma své odpovědnosti za to, aby obě komory Parlamentu měly k dispozici takové budovy, které budou odpovídat postavení a funkci Parlamentu. Vláda však považuje za zcela nevhodné a navíc nadbytečné, aby zákonodárný orgán zákonem určoval budovy, které mu mají být dány k dispozici. Tyto věci lze zajistit dohodou mezi příslušnými státními orgány, neboť jde o dispozice s majetkem, k němuž má vlastnické právo stát. O určení budov pro Senát je vláda připravena s Poslaneckou sněmovnou neprodleně jednat.
Vláda upozorňuje, že kromě § 2, 3 a 8, kterých se týká výše uvedená připomínka, předložený návrh zákona obsahuje ještě celou řadu dalších ustanovení, která jsou zcela nadbytečná, například
a) § 1, v němž je navrhováno upravit sídlo Parlamentu. Vláda souhlasí s tím, aby i Senát měl sídlo v hlavním městě Praze a upozorňuje, že určení sídla Parlamentu již vyplývá z čl. 13 Ústavy ČR, na který se § 1 návrhu zákona odvolává;
b) § 3. Skutečnost, že k objektům, které slouží Parlamentu, má vlastnické právo Česká republika (stát), si nevyžaduje zvláštní právní úpravu týkající se pouze Parlamentu. Obecně pro všechny státní orgány bude tato věc předmětem vládou připravovaného zákona o výkonu vlastnického práva státu;
c) § 4. Ochrana kulturních památek je předmětem úpravy obsažené ve zvláštních zákonech; právě na základě nich jsou budovy, které návrh zákona označuje jako kulturní památky, za kulturní památky již prohlášeny;
d) § 5. Zde navržená úprava je již obsažena v zákoně o jednacím řádu Poslanecké sněmovny;
e) § 6, popř. § 8 odst. 1. Obsah navržených ustanovení je již dán předpisy o hospodaření s národním majetkem.
Kromě toho se upozorňuje, že v § 2 věta druhá je obsahově neurčitá v tom směru, že zmiňuje blíže neurčené ostatní provozní budovy.
Pokud Poslanecká sněmovna v souvislosti s přípravou voleb do Senátu považuje za potřebné zřídit Kancelář Senátu a upravit jmenování jejího vedoucího do doby zvolení Senátu, vláda doporučuje vypracovat návrh zákona o Kanceláři Senátu a do tohoto zákona převzít z dosavadního návrhu zákona pouze § 7 a 9, kde je upraveno zřízení Kanceláře Senátu a jmenování jejího vedoucího, a v návaznosti na výše uvedené stanovisko k předloženému návrhu zákona i § 10, v němž je navrženo zrušit zákon České národní rady č. 465/1992 Sb., o sídle České národní rady.